Melle, visionair schilder

Gepubliceerd op 11 oktober 2017
Melle, visionair schilder

Melle Oldeboerrigter (1908-1976) wordt vaak gezien als een surrealist, maar zelf noemde hij zich een visionair schilder. Het werk van Melle stelt veel mensen voor raadsels, ook deskundigen. Zijn visioenen, de verwijzingen naar zijn jeugd in de Amsterdamse armeluisbuurt Wittenburg, ondergaande schepen, talloze dieren en minutieus getekende of geschilderde planten, fallussen en vagina’s. Wat hebben die te betekenen, ook afgezet tegen de tijd waarin hij leefde? Speelden ervaringen uit zijn jeugd soms een belangrijke rol? De tentoonstelling is te zien van 21 november 2017 t/m 4 maart 2018.

Melle in Friesland

Om meer te weten te komen over zijn jonge jaren en ontwikkeling van zijn werk zet het Ferdinand Domela Nieuwenhuis Museum de deuren open voor een tentoonstelling van de kunstenaar. Het werk van Melle is hier op zijn plek. De vader van Melle was een fervent aanhanger van de sociaal-anarchist Ferdinand Domela Nieuwenhuis. Anarchistische ideeën kregen Melle en zijn beide zusters met de paplepel ingegoten. In hun puberteit werden die ideeën verder gevormd door de anarchistische jongerengroep rond het blad De Moker. De tekeningen die Melle voor het blad van deze groep maakte, zijn altijd in de schaduw van zijn naoorlogse werk gebleven. Dat geldt ook voor de talloze politieke tekeningen die hij in de jaren dertig maakte. Het antikolonialisme, antifascisme, pacifisme en liefde voor de natuur, die in zijn Mokertijd versterkt werden, kenmerken zijn werk van 1926 tot 1940, maar zijn nadien zeker niet verdwenen.

Een nieuwe blik

De tentoonstelling onderzoekt specifiek wat van deze vooroorlogse standpunten terug te vinden is in het naoorlogse werk van Melle en hoe het vooroorlogse engagement na 1945 een gedaantewisseling heeft ondergaan. Daartoe wordt een greep gedaan uit het grote en gevarieerde oeuvre van de kunstenaar: tekeningen, grafiek, aquarellen, schilderijen en borduurwerken. Het vooroorlogse werk dat tot voor kort minder aandacht kreeg, is nadrukkelijk aanwezig.
Melle zelf heeft de samenstellers op het spoor gezet door uitspraken zoals, ‘Mijn werk zal wel een grote aanklacht zijn, die op verdekt opgestelde romantische manier wordt voorgedragen.’

De tentoonstelling is te zien t/m 4 maart 2018

Veronica Museum Van Bommel van Dam
God in Frankrijk, st. Melle
Vrijheid in  het rood, pariculiere collectie
Melle - Janke Godhelp 1964

Beeldentuin tentoonstelling

Beeldentuin tentoonstelling

Het Friese 11fountains project is een succes. Zoals vroeger de oude lindeboom in het dorp, zo vormen de 11 fonteinen ieder in ‘hun’ stad een centrale plek van samenkomst. Ze symboliseren het in Friesl... Lees meer

Jan Reus, Aan welke kant sta je?

Jan Reus, Aan welke kant sta je?

Jan Reus denkt en drukt zich uit in beelden, want één beeld zegt meer dan honderd woorden. Reus ontwikkelt in wat hij zelf zijn pictografische schilderijen noemt een geheel eigen, ogenschijnlijk clich... Lees meer

In het spoor van professor Rudolph Pabus Cleveringa

In het spoor van professor Rudolph Pabus Cleveringa

Professor Cleveringa (1894-1980) is in binnen- en buitenland bekend vanwege zijn openlijke protest op 26 november 1940 als Leids hoogleraar tegen de schending van burgerrechten van Joodse Nederlanders... Lees meer

Actueel
Doelgroepen

Vrienden van het Museum Heerenveen:

Word ook vriend

Pronkkeamer

Pronkkeamer

Elke maand een nieuwe verrassing in de Pronkkeamer van Heerenveen. Loop gerust even binnen, gratis entree!

Weblog

Weblogcompilatie

Neem een kijkje achter de schermen bij het museum en leer onze medewerkers kennen!

Historisch documentatiecentrum

biblio

Het Historisch documentatiecentrum heeft een uitgebreide cultuurhistorische foto-, kranten- en boekencollectie van Heerenveen en omstreken.

Achtergrond