15 november: Jan Donkers over PROVO

Gepubliceerd op 5 november 2015

Het Ferdinand Domela Nieuwenhuis Fonds organiseert in samenwerking met het Heerenveen Museum een lezing over de PROVO beweging. Met ludieke acties en happenings schudde een groep jongeren de maatschappij wakker. Weg met de autoriteiten en het klootjesvolk! Jan Donkers spreekt over een periode die hij intensief meegemaakt heeft; de paar jaar dat Provo opkwam, actief was en zichzelf ophief en bespreekt verder wat Provo in Nederland teweegbracht.

Jan Donkers

Jan "Gonzo" Donkers (Amsterdam, 15 juni 1943) is een Nederlandse popjournalist, radiomaker en schrijver. Hij studeerde sociologie in Amsterdam en was redacteur van het studentenblad Propria Cures in 1965/1966. Eind jaren 60 was hij een van de grondleggers van de Nederlandse popjournalistiek. Vanaf eind jaren 60 maakte hij talloze radioprogramma's voor VPRO radio met de nadruk op Amerikaanse rock, soul en blues. Daarnaast werkte hij als journalist, veelal vanuit de VS maar ook vanuit diverse andere landen en publiceerde meerdere essaybundels en romans.

Zondag 15 november, 14.30 - 16.00 uur.
Kunstcafé Heerenveen Museum. Minckelersstraat 11, 8442 CE Heerenveen.
De toegangsprijs is € 5,- (inclusief een rondleiding door het museum om 13.00uur). Vrienden van het Ferdinand Domela Nieuwenhuis Fonds/Museum zijn gratis.

Rondleiding om 13.00uur

Voorafgaand aan de lezing, wordt om 13.00 uur een rondleiding door het Ferdinand Domela Nieuwenhuis Museum gegeven door dhr. Bert Altena. Deze rondleiding wordt u aangeboden door het Ferdinand Domela Nieuwenhuis Fonds als dank voor uw komst.

Achtergrond

Provo was een katalysator van fundamentele veranderingen in het duffe verzuilde Nederland van na de tweede wereldoorlog. In deze grauwe jaren begon Robert Jasper Grootveld in 1964 met zijn zaterdagavond happenings op het Spui in Amsterdam. Van de arbeiders, het klootjesvolk, was naar hun idee niets revolutionairs te verwachten en de Provo’s richtten zich daarom op het provotariaat, opstandige studenten, kunstenaars, jongeren, het ‘arbeidsschuwe’ tuig. De ingrijpende en blijvende veranderingen in de Nederlandse samenleving in de jaren zestig zijn voor een belangrijk deel te danken aan de rol die Provo had. Ontzuiling, ontkerkelijking, consumentisme en hedonisme verdrongen de vooroorlogse grijze soberheid. Nederland zou nooit meer hetzelfde zijn.

Publicatie

Net zoals na de overige FDN-lezingen zal ook dit keer de tekst van de lezing in gedrukte vorm verschijnen. Geïnteresseerden kunnen contact opnemen met:

Frank Rutten
Parnassusweg 31-1
1077 DD Amsterdam
antbrink@xs4all.nl

Actueel
Doelgroepen

Vrienden van het Museum Heerenveen:

Word ook vriend

Rondleiding

ZILVERZAAL2

Haal meer uit je bezoek en vraag één van onze rondleiders mee!

Historisch documentatie centrum

biblio

Onderzoek je geschiedenis in het Historisch documentatie centrum van Heerenveen.

Word ook Vriend

Vrienden

Steun ons museum en word Vriend en steun het verhaal van Heerenveen!

Achtergrond